Tuesday, February 15, 2011

renung-renung1

buat anak-anak yang menghuni di asrama terutamanya form one la kan...
kalian mesti ingat bahawa kalian adalah insan bertuah dipilih antara ribuan rakan-rakan kalian yang lain. Gunakanlah peluang ini sebaik-baiknya. Jangan sesekali memadamkan kegembiraan ibu bapa kalian yang telah berdoa siang malam, bertungkus-lumus agar kalian dapat masuk asrama. Jangan la meragam ye. Asrama adalah tempat yang paling baik untuk menuntut ilmu. Tiada gangguan adik-adik, tiada godaan televisyen, tak perlu nak buat kerja rumah, ala....basuh kain sikit-sikit je biasa le tu, tak perlu tolong mak masak atau kemas rumah atau jaga adik dan macam-macam lagi la.
Yang perlu.....,
kalian tabahkan hati. Hidup mesti diteruskan. Takkan selama-lamanya kita dapat bersenang-senang di rumah. Suatu masa nanti kita tetap akan keluar dari kepompong, jauh daripada ibu dan ayah kalian, meneruskan pencarian masa depan di pusat-pusat pengajian tinggi seterusnya keluar bekerja mencari kelangsungan hidup. Masa tu kita tak harap nak duduk 'bawah ketiak mak' lagi kan?
Kalian mesti kuat menghadapi cabaran,
rakan-rakan kalian yang tidak berpeluang masuk ke asrama tidak dapat peluang 'berlatih' hidup bersendirian tanpa pengawasan ibu bapa. Kalianlah yang bertuah kerana lebih awal lagi dapat cuba menjalani kehidupan berdikari. Dan jangan lupa, sebenarnya........jika kita tinggal di asrama...kita dikasihi, dirindui, disayangi beribu kali ganda lagi oleh orang-orang di luar sana. Ingat kalau cabut balik tinggal di rumah, orang nak sayang lagi.? Ye lah, mungkin sayang la jugak kan, ibu ayah mana tak sayang anak, tapi tak kan ada keistimewaan lagi untuk kita. Haa.....nak macam tu.? Lagi satu, mak ayah yang dah buat kenduri kesyukuran masa kalian nak masuk asrama tu camana? kesian. kalau tak kenduri tu, sekurang-kurangnya mungkin la ada opah-opah yang dah tolong siarkan berita terkini yang cucu kesayangan dah masuk asrama....opah le katakan. Tak ke malu orang tua kita tu.
Sekarang....masih  nak keluar asrama lagi? Baik fikirkan seribu kali lagi, baik ulang baca mesej di atas seribu kali lagi, baik fikir sepuluh tahun yang akan datang lagi (tak payah la seribu tahun kan). Camana.? Ada potensi nak menyesal nanti tu.!!... Jadi kalau tak nak menyesal, lupakan hal remeh-temeh masalah (sebenarnya bukan masalah pun, manja je) di asrama tu dan teruskan hidup kalian di asrama. Jadilah anak dan cucu yang membanggakan ibu bapa dan atuk nenek kalian. Boleh kan, senang je tu.
Renung-renungkan....selamat belajar.......

No comments:

Post a Comment

jom join!!